Uvigslet jord av Agnes Lovise Matre

Lese-eksemplar fra Gyldendahl.

Lest ferdig Uvigslet jord av Agnes Lovise Matre. Krim. Bok 3 med Bengt Alvsaker.

Under hagearbeid på Øystese blir det funnet levninger, men ingen er meldt savnet. De finner også en jakke med legitimasjonskort med Morten Vik. Hans foreldre bor også i bygda, foreldrene sier han dro for mange år siden etter en krangel om homofili. Morten hadde fått skikkelig juling av vennene for “sånne” ønsket de ikke å ha i bygda.Da det gikk rykter om at Morten var homofil for foreldrene, noe Morten innrømmet,ble faren sint og ba sønnen ryke og reise og aldri komme tilbake. I et lite bygdesamfunn  var dette både skam og tabu. Men hva er sant, dro han eller er det Morten de har funnet? Hvem skjuler noe og hvem snakker sant?

Forfatter: Agnes Lovise Matre

Forlag: Gyldendal

Utgivelsesår: 2021

Forfatter: Agnes Lovise Matre, født 1966 på Osterøy, bor nå i Haugesund. Lærer i Haugesund. Har også prøvd seg som frijournalist og fredagsspaltist.Gitt ut 5 bøker, 3 av de er krimbøker. Fikk Sølvkniven i 2020. Gift med Geir Tangen, også krimforfatter.

Bokas bakside: Det gjemmer seg langt mer enn kravlende insekter og mark under svart jord. Under hagearbeid på Vavollen i Øystese blir levningene av en tenåring funnet i jorden, en ung gutt som aldri er ikke blitt meldt savnet.

Etterforskningen av drapet avdekker lag på lag av skyld, skam og unnfallenhet, og truer med å avsløre hemmeligheter som kan få voldsomme konsekvenser for mange i den lille bygda.

Lensmann Bengt Alvsaker  må grave dypt i bygdas ugjerninger og utbredte fordommer for å finne ut av sannheten om hva som skjedde, den gang for tretti år siden.

Min mening: Merker at det har vært enormt research-arbeid om homofili på 1980- tallet som gjør dette til en troverdig historie. I 1983 var jeg 20 år, det fantes jo ikke noen homofile, husker et par stk vi ante kunne være det. I ettertid var det jo flere men ble lite snakket om fordi dette var tabulagt og skam for familien. Det har jo blitt mye bedre og stort sett godtatt etter at flere kjendiser har stått frem og det har blitt lovelig. Tøfft å skrive om homofili fra 1983 og man kjenner seg igjen i beskrivelsene og hvordan det var den gangen

En fantastisk flott bok med flotte stedsbeskrivelser så jeg følte at jeg kjente meg igjen I løpet av boken selv om jeg ikke har vært der. 

Liker Bengt Alvsaker,  en litt sær politimann som plutselig har fått en sønn, Thomas i tenårene som ønsker å være hos han, og som han ikke har hatt noe med å gjøre på mange år. Det er heller ikke enkelt.

Gleder meg allerede til neste bok, kost meg gjennom boka, den var spennende og velskrevet med et vondt og hjerteskjærende tema. Liker bøker jeg kan føle litt på kroppen og det gjorde denne boka. Trodde nok engang jeg visste hvem morderen kunne være, men vridninger i boka gjør det vanskelig så på slutten fant jeg det først ut. Herlig. Anbefales virkelig.

Terningkast 5

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg