En grav å gå til av Jan Erik Vik. DebutKrim.

En grav å gå til av Jan Erik Vik. Debutkrim. Vant boka på krimbøker.

HVOR LANGT ER MAN VILLIG TIL Å GÅ NÅR MAN BLIR PRESSET TIL DET YTTERSTE? NÅ STÅR DE I FARE FOR Å MISTE ALT…

Vant denne boka på Krimbøker for et par år siden, den gikk i glemmeboka helt til jeg så at “Døde øyne ser ikke” kommer ut. Jeg som liker å lese kronologisk tok kjapt opp boka og begynte å lese, en perle av en bok som har stått urørt i et par år.

De hadde inngått en pakt om aldri å møtes igjen. Tyve år senere begynner alt å rakne. Vidar reiser motvillig tilbake til sitt gamle hjemsted på Sørlandet. Der treffer han fire venner fra ungdomstiden. De er tvunget til å samarbeide for å skjule en gammel forbrytelse. Nå står de i fare for å miste alt … En grav å gå til viser hvor langt vi mennesker er villige til å gå, når vi blir presset til det ytterste …

En lettlest bok med et bra driv igjennom hele boka og et godt språk. Den er spinnvill til tider, det var spennende og intressant, og det var vanskelig å legge ifra seg boka så den ble lest i et forrykende tempo. Har også  humor der jeg flirte med flere ganger. Mye var nok urealistisk, men det spilte ingen rolle, det var en artig reise å bli med på.

Flere karakterer som vi blir passe kjent med. Vi følger Vidar ofte, han er prest og vi ser mye igjennom hans øyne. De er fem gamle venner, Henrik, Vidar, Arne, Glenn og Stine som ikke har sett hverandre på tjue år, de har heller ingen  ønsker om å ses igjen for å bli minnet på sin kriminelle mørke fortid. Samtidig er de avhengig av hverandre og at alle tier. Vi følger også etterforskningen fra den andre siden.

Vi får også vite hvilken type menneske de 5 forhenværende vennene er under oppveksten og hva som har gjort de til den de er idag.

En del vendinger i løpet av boka som jeg liker, det baller seg skikkelig på, man kjenner nesten svettelukta av panikkangsten til tider. En overraskende slutt jeg likte godt. Plottet var flott og jeg storkoste meg igjennom boka.

Tema: Vennskap og hemmeligheter.

Min mening og i bio på instagram: https://hildes-bokblogg.blogg.no/en-grav-a-ga-til-av-jan-erik-vik-debutkrim.html

En spennende bok jeg anbefaler, her får du nerver og mer enn nok action. Gleder meg til neste bok.

Terningkast 5   #janerikvik     #lind&co

Forfatter: Jan Erik Vik.     Forlag: Lind & co.     Utgivelsesår: 2020.

Forfatter: Jan Erik Vik. Bosatt i Kristiansand. Forfatter og sykepleier, har gitt ut fem novellesamlinger.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg