Alle mine barn, kom hjem av May Lis Ruus. Debut psykologisk krim/thriller. Del 1 i serien med Lise Lotte Mehl.

Alle mine barn, kom hjem av May Lis Ruus. Debut psykologisk krim/ thriller . Del 1 i serien med Lise Lotte Mehl. Lese-eksemplar fra Cappelen Damm.

TO SØSKEN FORSVINNER FRA EN BARNEHAGE, DEN TREDJE I SØSKENFLOKKEN SITTER Å FINGERMALER EN FAMILIE OG ET RØDT HUS. ER DE BORTFØRT? HVORFOR IKKE ALLE SØSKNENE?

En sen ettermiddag sitter en fireåring alene i barnehagen og fingermaler på veggen. Han tegner en familie og et hus. Men rødfargen er ikke maling. Det er blod som stammer fra barnehageassistenten som ligger livløs på gulvet ved siden av ham. Da han blir funnet, er hans to yngre søstre som sunket i jorden, og politiet i Bergen frykter at de er blitt bortført.

Lise Lotte Mehl er barnevernspedagog og jobber som familiekonsulent, blant annet for fosterhjemmet til søskenflokken. Etter at Lise Lottes ektemann ble fengslet og dømt i en alvorlig straffesak, har hun kjempet seg tilbake til et normalt liv. Men da det viser seg en sammenheng mellom de to sakene, truer fortiden med å innhente henne …

Et annet sted forsøker en hardt prøvet mor å finne tilbake til sine barn.

Alt hun ønsker, er å samle familien sin og gjøre den hel – én gang for alle.

Forfatter:May Lie Ruus.    Forlag:Cappelen Damm.     Utgivelsesår: 2023.

Forfatter: May Lis Ruus (født 22. februar 1968) er en norsk forfatter fra Bergen i Hordaland. Hun er utdannet innen fagene arkeologipsykologi og sosialantropologi, og har også gått på kunstskole. Hun arbeidet som webdesigner, grafisk designer og internettredaktør før hun ble forfatter.

Forfatter har skrevet flere serieromaner, noen av de har jeg lest, så denne psykologiske krimmen har jeg gledet meg til. Den innfridde helt klart,det var en rå start på boka.

En sen ettermiddag sitter en fireåring alene i barnehagen. Han fingermaler en familie og et rødt hus, problemet er ikke rødfargen, det er slett ikke rødmaling, men blod fra barnehageassisten som ligger livløs ved siden av han.

Da han ble funnet er hans to yngre søstre som sunket i jorden, politiet i Bergen frykter at de er bortført.

Lise Lotte Mehl er barnevernspedagog og jobber som familiekonsuent, blant annet for fosterhjemmet til søskenflokken.

Etter at Lise Lottes ektemann ble fengslet og dømt i en straffesak  har hun jobbet hardt for å få et normalt liv for seg og barna. Men fortiden truer når det ses en sammenheng mellom de to sakene.

En annen kvinne prøver hardt å få tilbake omsorgen for  barna sine. Alt hun ønsker er å få samlet familien og gjøre den hel – en gang for alle. Klarer hun det?

En lettlest, spennende og nervepirrende bok til tider. Språket er bra. Handlingsmettede kapitler hvor det skjer mye og med overraskende vendinger som gjør det leseverdig. Jeg likte plottet veldig godt

Syntes karakterene er bunnsolide og vi får vite det vi trenger og jeg tror på de, da det virker veldig realistisk for meg.

Dette er første bok i en psykologisk krim/thrillerserie på 4 med Lise Lotte Mehl i 40-årene. Hun har blitt alene med ansvaret for de 3 barna etter at mannen ble fengslet til en lang fengselsstraff. Lise Lotte har hatt mye hjelp av psykolog for å komme dit huner idag. Hun er sosionom  i Buefat der hun godkjenner og følger opp beredskapshjem for søsken.

Etterhvert som man kan se en sammenheng mellom denne saken og saken til Lise Lottes mann er hun vel egentlig inhabil. Hun setter seg flere ganger i fare fordi omsorgen til disse skadeskutte, sårbare barna betyr mye, det er nesten så man får hjertet i halsen noen ganger.

Min mening og i bio på instagram: https://hildes-bokblogg.blogg.no/alle-mine-barn-kom-hjem-av-may-lis-ruus-debut-psykologisk-krim-thriller-del-1-i-serien-med-lise-lotte-mehl.html

En bok jeg anbefaler, en spennende og til tider nervepirrende lesning. Jeg slukte boka fort og gleder meg virkelig til neste. Vi ses igjen på Osterøy snart May Lis, det blir topp.

Terningkast 5    #maylisruus    #cappelendamm

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg