Lyst mørke av Geir Jacobsen

Lese eksemplar på pdf-fil av Geir Jacobsen

Lyst mørke av Geir Jacobsen. Barndom,Familie,savn og sorg.Debutbok

Dette må være den vakreste boka jeg har lest. Det handler om sorg og vennskap, om å miste sin pappa som tolv-åring og hva det innebærer. Samtidig er den leken, føler seg trist i det ene øyeblikket og smiler i det andre. Egentlig smilte jeg mye gjennom boka og som 63-modell kjente jeg meg igjen mye fra 80-årene som hadde gått i glemmeboken, men som jeg husket klart allikevel gjennom boka

Forfatter: Geir Jacobsen

Utgivelsesår:2021

Forlag: Publica

Forfatter: Geir Jacobsen, født 1976, bor i Trondheim, jobber som advokat.

Bokens bakside: Tresomheten har bare vært i tolv lyse og ingen netter. Jeg drømte allerede om å være tilbake til oss fire. Vi var nybegynnere i å miste, og finstemt balansekunst på fire minus ett bein virket så langt ikke å være noe for  tre amatører som oss selv.

Året er1986. Verden står i spenn. En familie blir rammet av en tragedie som snur tilværelsen opp ned. Gjennom våren og sommeren følger vi en tolvåring forsøk på å lime seg selv og familien sammen igjen.

Fortid og nåtid blandes sammen med skjøre drømmer, i et famlende forsøk på å finne veien videre. Lyst mørke er en gripende og sår historie om barndom, familie, savn og kjærlighet.

Min mening: Etter å lest boken tenker jeg at man må leve mens man lever, noe jeg har erfart selv, hvor godt det er å ha venner som er der for deg. Faren var leken på det meste, her gikk det i sirkus, moren ville ikke ha han med på konferansetime for hun visste ikke hva som trillet ut av han. Men en lykkelig pappa med fantasi og historier blir det et stort savn når han ble borte. Bare brevet faren skrev før han døde med alle tider som når han ble 15, når du er 18, det var så kjent alt sammen. Dette fikk han etter begravelsen og jeg hadde hjerte i halsen  når han lagde papirfly av alle arkene. Tenkte: håper du plukker de opp og sparer på de for de vil du ønske å lese mange ganger i livet.

En bok som kommer til å sitte i, håper det kommer flere, de vil jeg gjerne lese. Anbefales

Terningkast 5

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg