Juleantologien “Sammen” av 28 forfattere.

Juleantologien  “Sammen” av 28 forfattere. Lese-eksemplar fra CreAlea Forlag.

FÅ EN FLOTT OG GOD JULESTEMNING AV DENNE JULEANTOLOGIEN ” SAMMEN”. 

Forfattere: 28 stk.    Forlag: CreAlea Forlag.    Utgivelsesår: 2022.

Juleantologien “sammen” er en samling av noveller og dikt fra 28 personer, både kjente og ukjente. God variasjon med fellesnevneren “JUL”, det er flest noveller med flotte dikt spredt imellom. Vi har noveller med krim, julenissen, adventstiden, julen og fra barndommens mimring om jul. Det er derfor et variert innhold som kan passe til familien for både store og små.

Temaet er jul, men forfatterne har fått fri utfoldelse over hva de vil skrive, noe jeg syntes alle klarte det bra med sine variasjoner.

Antologi er en tekstsamling med flere litterære tekster fra flere forfattere og diktere.

Novellene er passe lange, det er få personer å forholde seg til, noen kan være triste mens andre kan du humre og le litt innimellom mens du mimrer litt fra din egen barndomsjul.

Mens jeg leser novellen Julestemning av Per Erik Skogan fikk jeg noen aha opplevelser og husket plutselig hvor eviglang julemiddagen alltid var. Bestefar som aldri ble ferdig, som bare brukte så veldig, veldig lang tid på å spise. Så var det riskremen tilslutt før høydepunktet med julegavene “ENDELIG” kunne åpnes. Dette syntes jeg var den aller beste novellen, sikkert fordi den minnet meg om min barndoms jul. Et utdrag fra boka her:

Nå skjer det snart. Nå er ventetiden over. Tilslutt er alle juletallerkener ryddet vekk. Der er da du oppdager det. Det ligger en liten skje igjen. Over der tallerkenen lå for et sekund siden. Dessert. Hjertet synker, og beina slutter å riste. Dessert etter en julemiddag er bare dårlig gjort.

Jeg skjønner at det er en tradisjon, men det siste et barn trenger etter å ha pirket i en ribbebit i en time, er å rote rundt i en multekrem eller riskrem e en evighet til. For det er nemlig det. En evighet.

Geir Jacobsen sin 10 siders dikt for hele året der han tar for seg hver eneste måned i året, den syntes jeg var flott med gode beskrivelser av årstidens tider.

Likte også ekstra godt novellene til Petter Fergestad, Aslaug Tidemann, svanhild Fosback Larsen, Veronica Karlsmoen, Frank Brekke Otterbech Larsen og Greta Moland.

Flere ukjente forfattere med flotte noveller som jeg håper vi får høre mere ifra. Samtlige bidrag koste jeg meg med, og julestemningen kom dalende over meg.

De som er med: Per Erik Skogan, Petter Fergestad, Hanne Einang, Anita Olsen, Andre Tjelde, Aslaug Tidemann, Svanhild Fosback, Veronica Karlsmoen, Maja Sæternes, Tonje Brantenberg, Frank Brekke Otterbech Larsen, Geir Jacobsen, Greta Moland, Linda Tetlimo,Tina Aschjem Brantenberg, Elena Angelica Skogan Askø, Astrid Dyve, Magnus Jagland Kjeldsen, Anne Stavnes Wilhelmsen, Hildegunn Bjelland, Linda Opskar, Heidi Raae, Robert Hansen, Ragnar Blichfeldt Haug, Wenche Wangsmo, Amund Sigurdssønn Karlsen, Kari Nyberg og Lisette Askø. Takker hver  og en av dere for å få lese akkurat deres novelle, dikt eller tekst..

Aldersgruppen til de som er med er stor, fra 11 til 80 årene, det syntes jeg er gøy. Her garanterer jeg at det er noe for enhver smak. Anbefales på det varmeste, her får du julestemning så det holder.

Min mening: https://hildes-bokblogg.blogg.no/juleantologien-sammen-av-28-forfattere.html

Terningkast 5-   #crealeaforlag

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg