Amygdala av Bjørn Johnsen. Spenningsroman.

Amygdala av Bjørn Johnsen. Spenningsroman.

Dette er mitt første møte med forfatter, jeg var spent. Boka er spesiell, men veldig fascinerende og fengende. Han har ut gitt 4 bøker, men dette var mitt første møte.

EN LITEN ØY I HAVET, VÅRES TILFLUKTSTED NÅR VERDEN GÅR TIL HELVETE. KAN DET VÆRE EN REDNING DER UTE? ELLER ER DET RAGNAROK?

Ta vare på det jeg har skrevet og del med så mange du kan. Ikke fordi ordene kan trøste, men du som overlevde kan lære noe. Noe du allerede vet, men ikke forstår. Vi mennesker er primater, vi er rovdyr, hensynsløse predatorer.

Jeg var drosjesjåføren som fikk overlevert et visittkort.

Det dalte ned i forsetet i min blå taxi, og lå der like uskyldig som min egen uforstand.

Så gikk alt til helvete.

Forfatter: Bjørn Johnsen.    Forlag: Jerv Forlag.     Utgivelsesår: 2024.

Forfatter: Bjørn Johnsen (født 1952) er en norsk forfatter, komponist og lektor. Han debuterte som forfatter i 2004. Han er født og oppvokst i Mosjøen.

Jeg er ung i India i Solbyen med blafrende fakler.06.24 kommer solformørkelsen. I dette intense øyeblikket ga jeg meg selv et løfte, jeg skulle bli til noe, bety noe for mange. Jeg endte opp som drosjesjåfør og terapeut. Bruk hele sanseaparatet, lytting trenger årvåkenhet og evne til å observere. Dette ble jeg god på når jeg kjørte rundt som taxisjåfør og som familieterapeut døgnet rundt.

Han har vært pasient hos meg. Den gale psykopaten så på meg gjennom bilvinduet. Øynene smalnet, en finger mot munnen og etterpå ble fingeren dratt over halsen mens han gauler og hyler i trumf: Amygdala, min venn, Amygdala.

På kortet står det Nikolay Abraxus, kirurg og våpensmed. Den gale pasienten fra kontoret mitt der jeg er terapeut, han har hamskifter som en slang,de likte jeg dårlig og stolte ikke på han.

Min bror Frank og jeg eier en liten øy, Vardøy. Noen vil kjøpe øya, Preporius, en hemmelig gruppe. Det var vi ikke interessert i. Men Vardøy ender som et fluktsted fra en verdenskrise med tolv utvalgte. Vi har fred, men under overflaten ulmer det.

Der min bror har rå styrke, kan jeg snakke meg ut av situasjoner.  Dette redder oss i mange situasjoner. På øya har vi matlager, vi fisker, setter feller og samler vann, på våren samler vi egg. Vi har det godt på øya mens verden raser isammen rundt oss. Ragnarok?

USA og Russland truer hverandre. På radioen meldes det om atomskyer.

En by uten gartner og renovasjon forfaller fort.

Kommer alt til å gå til helvete? Krisemaksinering. Dommedag?

Resten av historien må du lese selv hvis du vil ha svar på hvordan dette ender.

En fascinerende og spennende bok om et helvete, man kan ikke tenke seg råskapen som bor i menneskene når nøden herjer og kampen for å overleve er det eneste som gjelder. Den er så godt skrevet med et nydelig språk.

De som ikke fattet at krisen krøp mot oss var både stokk dum, døv og blind.

Karakterene er solide og det er flere som skiller seg ut. Noen er snille, andre ondskapsfulle. Her er det flere personligheter. Men det alle ønsker er å få overleve, men gjør de det? Men ingen kan stole på hverandre.

Miljø og steder er passe beskrevet. Øya er to kilometer lang og 1 kilometer bred. Flotte, fantastiske naturbeskrivelser så man nesten hører havet slår mot steinene. Bølgene jobbet sammen med havdønninger som skapte monsterbølger.

Hele anmeldelsen og i bio på instagram: https://hildes-bokblogg.blogg.no/amygdala-av-bjorn-johnsen-spenningsroman.html

En annerledes bok jeg kan anbefale med en god dose spenning og hvordan dette til slutt ender. Jeg holdt pusten mange ganger med en økende puls, før jeg atter puster rolig igjen. Kos deg med denne boken, spekket med lærerikt stoff. God lesning.

Terningkast 5-    #bjornjohnsen.    #jervforlag

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg